NAMA GURU: ABDUL AZIZ BIN ABU BAKAR
ISIPADU CECAIR
MATA PELAJARAN : Matematik
MASA : 10.30 – 11.300 Pagi ( 60 minit )
KELAS : Dua Kesejahteraan
TOPIK : Isipadu Cecair
SUB TOPIK : Mengukur Dan Membandingkan Isipadu Cecair.
HASIL PEMBELAJARAN : Pada Akhir Pengajaran Murid Dapat Mencatat Isipadu Cecair Yang Disukat.
KUMPULAN SASARAN : Kumpulan Murid Lemah dan Sederhana
BAHAN : Gelas, Balang, Botol Air, Cawan, Air Warna, Kad Jawapan, Bikar Lembaran Kerja.
AKTIVITI P & P : Pengajaran Secara Kumpulan
Langkah Pengajaran :
- Guru mempamerkan bikar dan silinder penyukat di hadapan kelas.
- Guru dan murid berbincang tentang cirri-ciri dan kegunaan bikar dan silinder penyukat.
- Seorang murid dipilh sebagai penunjukcara menyukat cecair menggunakan bikar dan silinder penyukat.
- Murid-murid dibahagikan kepada empat kumpulan iaitu BIRU, HIJAU, KUNING dan MERAH.
- Setiap kumpulan diminta berbincang dan menganggarkan jumlah isi padu cecair berwarna yang tersedia di dalam botol minuman dan bekas minuman lain dalam kumpulan masing-masing.
- Guru mencatatkan jawapan yang disebut oleh wakil setiap kumpulan di papan tulis.
- Guru menyuruh setiap kumpulan menyukat isi padu cecair berwarna menggunakan bikar penyukat.
- Wakil setiap kumpulan menulis hasil sukatan cecair di papan tulis.
- Guru merumuskan dapatan daripada aktiviti setiap kumpulan.
- Guru mengedarkan lembaran kerja kepada setiap kumpulan.
No comments:
Post a Comment